For at opnå en given kompetence kan anvendes forskellige læringsmetoder. Hvilke læringsmetoder, der anvendes, vil afhænge af den enkelte læges forudsætninger og afdelingens muligheder.
- Mesterlære
- bygger på et arbejdsbaseret praksisfællesskab, dvs. at mindre erfarne læger arbejder sammen med mere erfarne læger og lærer gennem iagttagelse, refleksion og diskussion.
- Afdelingsundervisning
- internt organiseret undervisning. Se undervisningsprogram. Den, der underviser, er oftest den der lærer mest.
- MCQ med TurningPoint. Sjovt, interaktivt og lærerigt!
- Selvstudium
- fokuseret læsning om de emner, man støder på i det praktiske arbejde, er en nødvendighed gennem hele lægekarrieren.
- Web-baseret MCQ med Orthobullets.
- Kursus
- Der indgår obligatoriske kurser i basisuddannelse, Fase-1 uddannelse (introduktionsuddannelse) og Fase-2 uddannelse (hoveduddannelse).
- Herud over bør den uddannelsesøgende selv opsøge relevante eksterne kurser, hvoraf flere er de facto “obligatoriske” for at opnå ansættelse i hoveduddannelsesstilling i ortopædkirurgi.
- Ansøgningsskema (frihed med løn, kursusgebyr, transport).
- Læringsdagbog/læringskontrakt
- Den uddannelsessøgende læge skriver notater til brug for egen analyse og refleksion i forbindelse med udvalgte temaer.
- Der indgås skriftlige aftaler med hovedvejleder om læringsmål og tidspunkt for næste vejledersamtale, hvor man gennemgår de indfriede mål samt sætter nye.