Læringsmetoder – Undervisning

For at opnå en given kompetence kan anvendes forskellige læringsmetoder. Hvilke læringsmetoder, der anvendes, vil afhænge af den enkelte læges forudsætninger og  afdelingens muligheder.

  • Mesterlære
    • bygger på et arbejdsbaseret praksisfællesskab, dvs. at mindre erfarne læger arbejder sammen med mere erfarne læger og lærer gennem iagttagelse, refleksion og diskussion.
  • Afdelingsundervisning
  • Selvstudium
    • fokuseret læsning om de emner, man støder på i det praktiske arbejde, er en nødvendighed gennem hele lægekarrieren.
    • Web-baseret MCQ med Orthobullets.
  • Kursus
    • Der indgår obligatoriske kurser i basisuddannelse, Fase-1 uddannelse (introduktionsuddannelse) og Fase-2 uddannelse (hoveduddannelse).
    • Herud over bør den uddannelsesøgende selv opsøge relevante eksterne kurser, hvoraf flere er de facto “obligatoriske” for at opnå ansættelse i hoveduddannelsesstilling i ortopædkirurgi.
    • Ansøgningsskema (frihed med løn, kursusgebyr, transport).
  • Læringsdagbog/læringskontrakt
    • Den uddannelsessøgende læge skriver notater til brug for egen analyse og refleksion i forbindelse med udvalgte temaer.
    • Der indgås skriftlige aftaler med hovedvejleder om læringsmål og tidspunkt for næste vejledersamtale, hvor man gennemgår de indfriede mål samt sætter nye.

Ortopædkirurgisk Forum